1, עובדים ביותר ממקום עבודה אחד באותה שנה, או מי שהחליפו מקום עבודה במהלך השנה.
2, מקבלי קצבת פרישה יחד עם שכר מעבודה, כולל מקרים של קיבוע זכויות ופטור על קצבה.
3, עובדים הזכאים להקלות וזיכויים שונים, ילדים, הורה במשפחה חד הורית, בן או בת זוג ללא הכנסות.
*ישנם מגוון רחב של מצבים אישיים ותעסוקתיים המחייבים ביצוע תיאום מס כדי למנוע ניכוי יתר, שכן הם סוטים מהמודל של עובד שכיר יחיד במקום עבודה אחד. הרשימה אינה כוללת רק עובדים בעלי ריבוי משרות, אלא גם כאלה המצויים בתקופות מעבר בחיים האישיים והמקצועיים.
תיאום מס הוא הליך קריטי המיועד להבטיח כי ניכוי מס הכנסה מהכנסתו של עובד או גמלאי מתבצע באופן מדויק לאורך כל שנת המס. בישראל, מס ההכנסה מחושב על בסיס שנתי, אך בפועל, הניכויים מהשכר מתבצעים מדי חודש. עבור אדם בעל מקור הכנסה יחיד ויציב, תהליך זה מתנהל לרוב באופן חלק, שכן חישוב המס החודשי מבוסס על הערכה פשוטה של הכנסה שנתית קבועה. אולם, המצב משתנה לחלוטין כאשר אדם מקבל הכנסה ממספר מקורות במקביל או במרווחים שונים במהלך השנה.
במקרים אלה, מערכת ניכוי המס הופכת למורכבת יותר, וברירת המחדל שלה נועדה להבטיח גבייה מקסימלית מההתחלה. ללא תיאום מס, המעסיק המשני של העובד, כלומר כל מקור הכנסה שאינו המעסיק הראשי, ינכה מס בשיעור מרבי של 47% (נכון לשנת 2025), ולעתים אף רטרואקטיבית. מצב זה מוביל לתשלום מס עודף משמעותי, שפוגע באופן ישיר בתזרים המזומנים החודשי של האדם. הליך תיאום המס, אם כן, אינו רק פעולה בירוקרטית, אלא כלי פיננסי אסטרטגי המאפשר לאדם למנוע מראש את ניכוי היתר ולשמור על הכנסה נטו גבוהה יותר מדי חודש. הוא מבטיח כי כלל ההכנסות יחושבו יחד וינוכה מהן המס הראוי על פי מדרגות המס השנתיות,
ולא ייווצר מצב בו המס נגבה בשיעור המקסימלי ללא הצדקה.
הדרישה לביצוע תיאום מס משקפת את חוסר הגמישות המובנה של מערכת הניכויים במקור, אשר תוכננה על פי מודל יחיד של העסקה יציבה ורציפה. כל סטייה מהמודל הזה, בין אם מדובר בעבודה נוספת, תקופת אבטלה, או מעבר לפנסיה, יוצרת שבר בחישוב האוטומטי, שכן המערכת אינה יכולה להתאים את עצמה באופן עצמאי. לפיכך, האחריות לביצוע ההתאמה מוטלת על הנישום. זהו המנגנון הבירוקרטי שהמערכת מפעילה כדי לאכוף על האדם הפרטי להתערב בתהליך הניכוי ולמנוע מצב של תשלום מס נמוך מדי, תוך כדי הטלת עונש ברירת מחדל של מס מקסימלי במקרה של היעדר פעולה.
מי שמקבלים קצבת פרישה לצד שכר, נדרשים לתיאום כדי ליישם נכון את הפטור שנקבע להם בקיבוע זכויות, בשנה שלאחר הקיבוע ניתן ברוב המקרים לבצע את התיאום אונליין וליהנות מהפטור שנקבע, בהתאם לכללים שבדף השירות. בנוסף, ניתן להגיש בקשה ל ״הפטור הנוסף״ על קצבה מזכה במקרים הרלוונטיים, במסגרת דוח שנתי, החזר מס, או בקשה לתיאום מס למקבלי הכנסות נוספות.
ההארכה האוטומטית נועדה להקל על הציבור ולמנוע שיבושים רחבי היקף בתחילת השנה, אך היא אינה פטור גורף. לאחר פקיעת מועדי ההארכה, בהיעדר תיאום חדש, עלול להיות מנוכה מס מרבי של 47% רטרואקטיבית מתחילת שנת המס, כלומר מחודש ינואר 2025. תהליך זה מטיל על האזרח את האחריות לוודא שעדכון המס מבוצע בזמן, ומפעיל מנוף אכיפה משמעותי במקרה של אי-ציות.
מועד | מי זכאי | הערות |
13 במרץ 2025 | שכירים ובעלי הכנסות אחרות | תאריך אחרון לתיאום מס חדש ללא ניכוי מס מרבי רטרואקטיבית. |
13 במאי 2025 | גמלאים | תאריך אחרון לתיאום מס חדש ללא ניכוי מס מרבי רטרואקטיבית על קצבתם. |
31 בדצמבר 2025 | כלל הציבור | תאריך אחרון לביצוע תיאום מס לשנת המס הנוכחית. |
עד 6 שנים אחורה | כלל הציבור | ניתן לבקש החזר מס על ניכויי יתר משנים קודמות. |
הליכי תיאום המס עברו בשנים האחרונות דיגיטציה משמעותית, כאשר השירות המקוון של רשות המסים הפך לדרך המרכזית והמועדפת לביצוע הפעולה.
הלמידה מניתוח המערכת הדיגיטלית מצביעה על כך שהטמעתה אינה מוחלטת, וישנם מקרים שבהם עדיין נדרש טיפול משרדי או ידני. מקרים אלה לרוב מוגדרים מראש על ידי רשות המסים וכוללים מצבים מורכבים במיוחד, כגון מי שביצעו לראשונה "קיבוע זכויות" (פטור ממס על פנסיה), מי שיש להם תשעה מקורות הכנסה או יותר, או מי שמשכו כספים מקופות גמל מסיבות רפואיות. במצבים אלה יש לפנות למשרדי פקיד השומה המשויכים למקום המגורים, לרוב באמצעות טופס 116 "בקשה להקלה ולתיאום בחישוב ניכויי המס". מומלץ לתאם תור מראש דרך המערכת המקוונת.
אפשרות נוספת היא להסמיך יועץ מס, מייצג מורשה לביצוע תיאום המס. אנשי מקצוע אלה מנוסים בעבודה עם המערכות הממשלתיות ויכולים לטפל במקרים מורכבים, למנוע טעויות נפוצות, ולמקסם את כל נקודות הזיכוי וההקלות האפשריות בצורה מדויקת.
מעבר לחישוב הנכון של ההכנסות, תיאום מס הוא פלטפורמה חיונית למיצוי זכויות והקלות מס שונות. נקודות הזיכוי מפחיתות ישירות את סכום המס לתשלום, ועל כן יש להקפיד לכלול את כל הזכאויות הרלוונטיות בעת מילוי הבקשה.
קריטריון זכאות | מספר נקודות זיכוי | שווי שנתי (₪) | הערות |
תושב ישראל בסיסי | 2.25 | 6,534 | זכאות לכל תושב. |
הורה לילד עד גיל 5 | משתנה לפי גיל הילד | משתנה | יש להתייחס לנקודות הזיכוי להורים. |
תושבות ביישוב מזכה | משתנה | עד לתקרה | לפי רשימת היישובים המזכים. |
משרת מילואים | 1 או 2 | 2,904 / 5,808 | תלוי במספר ימי השירות (מעל 10 או 18 ימים). |
סיום לימודים מקצועיים | 1 | 2,904 | תלוי בתאריך סיום הלימודים. |
עולה חדש | משתנה | משתנה | בהתאם למועד העלייה. |
תרומות מוכרות | 35% מסכום התרומה | אין תקרה קבועה | מותנה בסכום התרומה ותקרת ההכנסה. |
בתהליך תיאום המס, טעויות שגרתיות יכולות להוביל להשלכות כספיות משמעותיות, לכן מומלץ לנקוט משנה זהירות. בחינת טעויות אלו מראה כי רובן נובעות מגישה פסיבית, המסתמכת על כך שהמערכת תפעל לטובת הנישום באופן אוטומטי.
שני המונחים, תיאום מס והחזר מס, מיועדים להבטיח תשלום מס נכון, אך הם שונים במהותם, בעיתויים ובמטרתם. הבנה מלאה של ההבדלים ביניהם היא קריטית לניהול פיננסי תקין.
מאפיין | תיאום מס | החזר מס |
עיתוי | מתבצע במהלך שנת המס השוטפת. | מתבצע לאחר תום שנת המס. |
מטרה | מניעת ניכוי מס עודף מראש. | השבת כספים שנוכו ביתר בשנים קודמות. |
הליך | באמצעות השירות המקוון או טופס 116. | באמצעות דוח שנתי מקוצר (טופס 135). |
השלכה | משפר תזרים מזומנים שוטף. | מחזיר סכום חד-פעמי. |
טווח זמן | תקף לשנה הנוכחית בלבד. | ניתן לבקש עד 6 שנים אחורה. |
החזר מס אינו תחליף לתיאום מס, אלא תהליך משלים. הוא רלוונטי למקרים בהם לא בוצע תיאום מס כראוי בשנים קודמות, או במקרים בהם לא נוצלו במלואן נקודות זיכוי או הקלות, למשל בשל הכנסה נמוכה שאינה מאפשרת ניצול מלא של הזיכויים. ניתן להגיש בקשה להחזר מס עבור תקופה של עד שש שנים אחורה, כאשר בשנת 2025 ניתן להגיש בקשות עבור השנים 2019-2024.
הגשת בקשה להחזר מס מתבצעת לרוב באמצעות טופס 135 "דין וחשבון מקוצר ליחיד שאינו חייב בהגשת הדוח". טופס זה מיועד למי שאינו חייב בהגשת דוח שנתי מלא ומאפשר לו להגיש בקשה מקוצרת ויעילה.
תיאום מס מדויק הוא פעולה חיונית לכל אדם המקבל הכנסה ממספר מקורות, במיוחד לנוכח עדכוני שנת 2025. ביצוע ההליך בזמן חוסך כסף, משפר את תזרים המזומנים החודשי ומונע הפתעות לא נעימות בתלוש השכר. עבור מי שגילה ניכוי יתר רק לאחר תום שנת המס, הגשת בקשה להחזר מס על שנים קודמות מהווה פתרון יעיל להשבת הכספים שנוכו ביתר.
אילנית גנימה, מומחית בעלת 20 שנות ניסיון בקביעת זכויות פנסיה והחזרי מס לשכירים. בוגרת מכללת BDO האקדמיה לפיננסים, יועצת מס בכירה בלשכת יועצי המס (מספר רישיון 45633).
🍪 אנחנו משתמשים בעוגיות כדי לשפר את החוויה שלכם באתר, להתאים תכנים ולנתח שימוש.
ביקורכם באתר מהווה הסכמה לכך ולמדיניות הפרטית.